SOFENPRAAT
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ouderbijdragen

Ga naar beneden

Ouderbijdragen Empty Ouderbijdragen

Bericht  Admin ma mei 11, 2009 2:54 pm

05/03/2009 - Brussel

De directie van de steinerschool van Anderlecht wordt door Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke op het matje geroepen. De school vraagt aan ouders fikse financiële bijdragen.

Het zou gaan om bedragen van enkele honderden euro’s. Het nieuws was te lezen en te beluisteren op Brusselnieuws.be.

(...) Ouders betalen standaard een basisbedrag van 30 euro om hun kind les te laten volgen in hun school. Daar bovenop komt nog een bijdrage op basis van het gezinsinkomen. Het gaat om drie procent van het gezamenlijk netto-inkomen van de ouders. (…)

Voor alle duidelijkheid: het gaat om maandelijkse bijdragen, zoals een geïnterviewde ouder aangeeft.

(…) Ik betaal 100 euro per maand,” zegt een ouder. “Is dat veel geld? Ik weet het niet. De kindjes krijgen hier ’s ochtends bijvoorbeeld eten op school en er is hier ook meer groen dan op andere scholen. Ik heb het er alvast voor over. (…)
Meer groen? Er is een grasveldje achter de barakken die men school noemt. Wie ooit de compleet verwaarloosde steinerschool van Anderlecht heeft gezien, zal zich misschien afvragen waarin al dat extra geld dat ouders hebben opgehoest, geïnvesteerd is.

Waarschijnlijk zal men beweren dat steinerscholen ‘meer aanbieden dan reguliere scholen’. Wie graag wil weten wat zoal onder dat ‘meer’ mag worden verstaan, verwijs ik graag naar mijn post van 1 maart, waarin het onderzoek van Hilde Steenbergen, dat aantoont dat steinerscholen op cognitief vlak achterop hinken, aan bod komt. Zouden ouders ook graag extra betalen voor die achterstand?

Update 05/03/09

Het Nieuwsblad publiceerde een artikel met daarin een weergave van het document waarmee de school ouders om geld vraagt. Wat mij vreemd overkomt is dat zowel de heer Fabri, directeur van de steinerschool van Anderlecht, als mevrouw Vansintjan, voorzitter van de Federatie van Steinerscholen, de vermoorde onschuld spelen als het over het ‘gedwongen karakter’ van die bijdragen gaat:

(…) In principe is die vrijwillig, zegt Lieve Vansintjan, coördinator basisonderwijs van de Federatie van Steinerscholen Vlaanderen. ‘Onze scholen mogen autonoom bepalen hoe ze hun financiering regelen. We hebben wél duidelijke en bindende afspraken gemaakt: de ouderbijdrage moet immer en altijd vrijwillig zijn. (…) ‘Ik weet niet waarom ze dat zo hebben geregeld in Anderlecht. Vermoedelijk om de kosten, die sowieso per jaar worden berekend, makkelijker te kunnen dekken.’ (…)

Mevrouw Lieve Vansintjan weet het niet? Ze is nochtans voorzitter van het schoolbestuur van een andere steinerschool, de Leuvense, waar de heer Fabri boekhouder is (of op zijn minst tot voor kort was) en waar zijn kinderen schoollopen. Op deze school (mijn kinderen zijn er een tijdje naartoe geweest) geldt ongeveer dezelfde regeling als in de steinerschool van Anderlecht. Elke steinerschool ‘vraagt’ trouwens fikse ouderbijdragen. ‘Vraagt’ tussen aanhalingstekens, want dit gebeurt door middel van ‘peer pressure’, zoals een oud-leerling in een reactie op dit artikel al kwam vertellen.

[quote] (…) Leerling of consument? Bij veel Steinerscholen is die grens heel dun of onbestaande. (…)[quote]

Om een voorbeeld van ‘peer pressure’ te geven citeer ik uit de Welkombrochure (2007-2008) van mevrouw Vansintjans eigen steinerschool in Leuven:

[quote](…) Naast de klassieke rol van ‘consument’ of ‘klant’, wordt van elke ouder dus onvermijdelijk ook een ‘gevend gebaar’ verwacht naar een gemeenschap die verder reikt dan louter het eigen kind.
Dit is een ware sociale oefening: als ouders worden we allen betrokken in een zekere vorm van gemeenschapsvorming rondom het pedagogisch project voor onze kinderen. Het goed slagen in die oefening heeft zijn (pedagogische) doorwerking naar de kinderen, aan wie we als ouders het voorbeeld geven.
Iedereen is vrij in welke mate en op welke manier hij/zij zich engageert op deze ‘scholingsweg’ naargelang van zijn/haar mogelijkheden, noden en wensen. Het minimum daarbij is het aangaan en nakomen van een financieel engagement (zie bijdrageregeling in het schoolreglement), een bijdrage aan het poetswerk in de school en natuurlijk interesse voor het klasgebeuren rond de kinderen, wat zich bijv. vertaalt in aanwezigheid op de ouderavonden. In deze brochure vindt u evenwel tal van mogelijke werkgebieden voor een metterdaad betrokkenheid bij het school maken en ook nieuwe initiatieven zijn welkom.(…)[quote]

Maandelijks extra geld storten, het is een minimum aan inspanning op de scholingsweg.

Ramon DJV[quote]

Admin
Admin

Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 01-10-08

https://antroposofie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum