Onbevoegde leraren

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Onbevoegde leraren

Bericht  Ramon op do apr 15, 2010 9:19 am

Ik heb het erover in mijn boek, maar twee jaar geleden vermeldde ik het probleem ook al in 'Staan in steinerscholen echt onbevoegde leraren voor de klas?’.

Er staan in steinerscholen inderdaad vaak onbevoegde of niet pedagogisch opgeleide mensen voor de klas, al is daar de laatste jaren veel verbetering in waar te nemen. Toch geven steinerscholen nog altijd liever de voorkeur aan niet-bevoegde leerkrachten die achter de filosofie van de school staan, dan aan bevoegde leerkrachten die niet bekend zijn met de manier van werken in steinerscholen.

In Nederland bevestigt het ministerie van onderwijs alvast dat dit voor de steinerscholen (vrijescholen) in Zutphen opgaat. Eén op drie leraren blijkt er onbevoegd te zijn. En laat nu precies Zutphen, waar meerdere steinerscholen zijn gevestigd, voor steinerschoolleraren in de Lage Landen zijn wat Mekka voor moslims is. Elke zomer is er een trek van steinerschoolleraren naar Zutphen, waar de zogenaamde Zutphense Zomercursus doorgaat. In een van de scholen met een groot aantal onbevoegde leraren. Daar worden leraren bijgeschoold of klaargestoomd voor wat in het volgende schooljaar komen gaat. Een geschikt diploma om les te kunnen geven, is er blijkbaar geen vereiste.

ZUTPHEN/LOCHEM – Het Stedelijk Daltoncollege en de Vrije School (beiden in Zutphen) hebben in deze regio de meeste onbevoegde leerkrachten in dienst.

Dat blijkt uit de site www.bevoegd.nl .

Op die site van het ministerie van onderwijs kunnen leerlingen en ouders van iedere school voor voortgezet onderwijs bekijken hoeveel docenten per vak de juiste papieren op zak hebben.

Het Stedelijk Dalton zit op 27 procent aan onbevoegde leerkrachten. Het voortgezet onderwijs van de Vrije School (Berkel en IJssel samen) scoort met 32,5 procent nog hoger.

Bron: De Stentor

Scoort nog hoger wat het aantal onbevoegde leraren betreft. Meer dan waarschijnlijk is er een verband te leggen met wat in een artikel op steinerscholen.com aan bod kwam: leerachterstanden. Daar haalde ik een moeder aan die naar aanleiding van problemen op een Amsterdamse steinerschool vertelde:

Een groot deel van het onderwijzend personeel van de GGS was niet capabel.

Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar onbevoegd en onbekwaam gaan vaak hand in hand.

http://antroposofie.wordpress.com/2009/11/12/onbevoegde-leraren/

Ramon

Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 04-11-08

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: